Valcke thema 4 Begrippenlijst
Thema “Van een behavioristische visie op leren naar het ontwerpen van instructie”
Antecedenten 106-107 |
Apperceptie 94 |
Aptitude, ability, perseverance, |
achievement 124-125 |
Associatieleer 89 |
Associatie 89 |
Associative shifting 101,103 |
Bekrachtigingsschema 108,124 |
Chaining 108 |
Computer assisted instruction 105,118 |
Conditionering 97-98 |
Connectionisme 100 |
Contiguïteit 89 |
Contingency Contracting 128 |
Contingent 106 |
Contrasten 89 |
Cues 108-109, 120, 124 |
De primaire en secundaire suggestiewetten 91 |
De principes van contiguïteit, gelijkheid en contrasten 89 |
Direct Instruction (Dl) 135 |
Discriminatieve stimulus versus reinforcement 97-98 |
Stimulus 97 |
Extinctie 106 |
Feedback 120 |
FeedBack 121-124 |
FeedForward 121-124 |
FeedUp 121-124 |
Gedragsdimensies 111-112 |
Gedragsketen 108 |
Geprogrammeerde instructie 105,115 |
Gelijkheid 89 |
Interesse 94 |
Law of effect, law of exercise, law of readiness, associative shifting 100 |
Leercurve 93 |
Leerdoelen 111 |
Leermachines 105,118 |
Lineaire en vertakte Geprogrammeerde |
Instructie 115 |
Mastery Learning of beheersingsleren 124 |
Mentale mechanica 92 |
Operant leren 105 |
Operante conditionering 104-105 |
Operationele leerdoelen 112 |
Overleren 93 |
Overt respons 116 |
Personalized System of Instruction (PSI)of het Keiler Plan 132 |
Premack-principe 130 |
Proctor 132-133 |
Prompting 108 |
Reflex 97-98 |
Reinforcementschema’s 107 |
Reinforcer of bekrachtiger 105 |
Self-pacing 116 |
Shaping 108 |
Stimulus – organisme – respons 97 |
Stimulussubstitutie 98 |
Successieve approximatie 108 |
Suggestiewetten 91 |
Taakanalyse 110 |
Taxonomie 111-112,114 |
Teaching machines 105,118 |
Vergeetcurve 93 |
Vibraties 90 |
Zelfregulatie 122 |
Leave a Reply