Valcke thema 5 Begrippenlijst
Begrippenlijst “Van een cognitivistische visie op leren naar het ontwerpen van instructie”
PC :You can search this list by hitting CTRL + F
Ipad safari: Click op google search, when the keyboard occurs, choose search on page
Aandachtrichtende processen 208-210 | |
Acroniem 192 | |
Acrostic 192 | |
Advance organizers (‘expository’ en ‘comparative’) 200 | |
Associatieve fase 181 Multimedia principe 217 | |
Autonome fase 182 | |
Beelden 167 | |
Begrippen 179, 198 | |
Centrale verwerker 162 | |
Cognitieve fase 181 | |
Cognitive load – cognitieve belasting 162 | |
Cognitive structures 170 | |
Coherentieprincipe 218 | |
Compositie 199 | |
Concept map 184,210-216 | |
Conditons-based model of learning 203 | |
Controleprocessen 160 | |
CTML Cognitive Theory of Multimedia Learning 217 | |
Cues 193 | |
Declaratieve kennis – 157 | |
Dual channel theorie 165 | |
Dual-store modellen 159 | |
Eclectische benaderingen 223 | |
Elaboratie 177 | |
Encoderen 159-160 | |
Episodische buffer 162 | |
Events of instruction 203 | |
Evidence-based strategieën 1 83 | |
Executive control processen – controleprocessen 160 | |
Expectation 206 | |
Extraneous cognitive load 163 | |
Fonologische lus 162 | |
Gestalt 156 | |
Germane cognitive load 163 | |
Imagery 191 | |
Informatieverwerkend model 158-160 | |
Intrinsic cognitive load 163 | |
Introspectie 156 | |
Kernwoorden 192 | |
Korte termijn geheugen 159-160, 162 | |
Lange termijn geheugen 159-160 | |
Learning outcomes 203 | |
Leerhiërarchie 203-204 | |
Lineaire ordening 168 | |
Loei methode 192 | |
Meaningful (Reception) Learning 201-202 | |
Mentale representatie 166 | |
Metacognitieve kennis 157, 175 | |
Mind mapping 184,210-216 | |
Mnemonics 191 | |
Modaliteitsprincipe 218 | |
Modelling 208 | |
Multimedia principe 217 | |
Motivationele processen 208-210 | |
Multipele representaties 190 | |
Multi-store modellen 159 | |
Non linguïstische representatie 184,210 | |
Notities nemen 196 | |
Organisatie 177 | |
Outlining 185 | |
Parallel distributed cognition/processing 171 | |
Persoonlijke theorieën 179 | |
Principe van de individuele verschillen 218 | |
Proceduratie/proceduralisatie 181, 199 | |
Procedurele kennis 157 | |
Productie(systeem) 173 | |
Productieprocessen 208-210 | |
Propositie (netwerk) 166 | |
Redundantieprincipe 218 | |
Retentieprocessen 208-210 | |
Retrieval 160 | |
Rijm 192 | |
Rote learning 201 | |
Samenvattingen 197 | |
Schema 170 | |
Script 171 | |
Self-efficacy 208 | |
Semantisch network 168 | |
Sensorisch geheugen – direct geheugen 160 | |
Social Learning/Cognitive Theory 206 | |
Spatial contiguity principe 217 | |
Storage 159 | |
Subsumptie 201 | |
Symbolisch model 207 | |
Symbolische representative 216 | |
Temporal contiguity principe 218 | |
Verschillen en gelijkenissen 189 | |
Verwachtingen 206 | |
Vicarious experience 2 06 | |
Vicarious reinforcement/punishment 207 | |
Visuo-spatieel schetsblad 162 | |
Voorkennis 201 | |
Voorwaardelijke producties 199 | |
Vragen stellen 194-195 | |
Werkgeheugen – korte termijn geheugen 162 | |
Worked examples 163 |
Leave a Reply