Valcke, Thema 12
Motivatie en Leren. Als experiment maak ik korte filmpjes met mijn Ipad van de schema’s uit het boek. Deze kan ik vervolgens zeer snel uploaden naar Vimeo en in de post opnemen. De kwaliteit is gewoon beter in verhouding tot een scan!! en het is sneller!!!
It is a crazy world
Schema boek
overzicht thema 12 from Hzhenk on Vimeo.
Voorloper definitie
Bedoel aan het eind dat resultaat invloed heeft op de motivatie
Voorlopers:
Wil en Volitie : cogintie (verstand), emoties (gevoelens), wil (motivatie)
Volitie verwijst naar het gedrag dat voortvloeit uit het volgen van de eigen wil
Behavioristische benaderingen : thema 4 Law of Effect en Law of readiness
Arousal theorieën: complex van emoties als basis voor doelgericht gedrag.
Waarneming van een situatie gedraf uitlokt, wat vervolgens leidt tot het ervaren van emotie
Hedendaagse benaderingen:
Kenmerken (p593)
- cognities : beliefs, thoughts, self-representations
- reciprociteit: motivatie beïnvloedt en wordt beïnvloed door de resultaten van doelgericht gedrag
- invloed van sociale en contextuele variabelen
- motivatie evalueert met de individuele ontwikkeling
- motivatie wordt beïnvloed door groeps en cultuurkenmerken
Expectancy-Value Theory
Link naar PDF met voorbeeld om taakwaarde in te schatten
Attributietheorie
Self-efficacy (zelfeffectiviteit)
attributies hebben effect op interne processen:
- Expectancy
- Self-efficacy
- Affect
Social Cognitive Theory
veel aandacht voor Self-efficacy
Intrinsieke en Extrinsieke motivatieopvattingen
De zelfdeterminatietheorie
- competence
- relatedness
- autonomy
De Locus of Control theorie
LOC mate waarin men de eigen situatie kan beheersen
Intern en extern , voor zowel lerenden als instructeur
Affectieve variabelen en motivatie
Meeste recente theorieën benaderen motivatie als cognitief construct.
Er zijn ook nieuwe theorieën die motivatie benaderen vanuit een emotioneel / affectief construct
Affect of emoties bij motivatie is vooral relevant vanuit het begrip angst. Leerprocessen worden vaak neg beïnvloed door angst.
Voorbeeld is wiskundeangst
inhibiteitheorie en processing efficiency theory (p. 611)
Drie theorieën die wiskundeangst omschrijven (p. 613)
- interferentiemodel
- deficit model
- reciproque model
Van opvattingen over motivatie tot benaderingen voor instructie
Motivatie en de instructieverantwoordelijke
Beliefs (p. 615)
- teacher efficacy
- epistemological beliefs
- attributions, locus of control, motivation, writing apprehension, match anxiety
- self-efficacy
- reading instruction, the nature of reading, whole language
De ‘Expectancy-Value Theory ‘van motivatie en implicaties voor instructie (p 619)
De attributietheorie voor motivatie en implicaties voor instructie (p 621)
De social cognitive theory voor motivatie en implicaties voor instructie (p. 621)
Extrinsieke en intrinsiek motivatie en implicaties voor instructie (p. 622)
De plaats en rol van affectieve variabelen in motivatie en implicaties (p 625)
Leave a Reply