Saunders: Methoden en technieken van onderzoek. Hoofdstuk 4
Hfst 2: Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken
Hfst 4: Een onderzoeksontwerp bepalen: het belang en de inbreng van onderzoeksfilosofieen, -methoden en -technieken
Saunders, M., Lewis, P., Thornhill, A., Verckens, J. P., & Smitt, P. (2011). Methoden en technieken van onderzoek. Amsterdam: Pearson Education.
Hoofdstuk 2:
Hoofdstuk 4:
4.2 Onderzoeksfilosofieƫn
(Saunders, 2011. p.104) Schema 4:1 De belangrijkste filosofische onderzoeksfenomenen.
Term | Definitie |
Epistemologie | De studie van kennis en aanvaardbaar geloof. Kennistheorie of model |
Ontologie | De studie van wat er is |
Axiologie | De studie van wat goed is en hoe goed het is |
Paradigma | Voorbeeld of model |
Schema 4.2 De belangrijkste onderzoeksfilosofieen
Term | Definitie |
Positivisme | |
Realisme | |
Interpretivisme | |
Fenomenologie | |
Symbolisch interactionisme | |
Objectivisme | |
Subjectivisme | |
Sociaal constructivisme | |
Pragmatisme | |
Paradigma’s |
4.3 Onderzoeksbenaderingen
Deductie: het toetsen van een theorie of model
Inductie: een theorie of model opstellen
Schema 4.3 blz 115
4.4 Doel van het onderzoek
Beschrijvend onderzoek
Verkennend onderzoek
Verklarend onderzoek
Projecterend onderzoek
4.5 De noodzaak van een heldere onderzoeksmethode
Experiment
Enquete
Casestudy
Grounded theory
Etnografie
Archiefonderzoek
4.6 Dataverzamelingstechnieken en analyseprocedures combineren
Kwantitatief onderzoek / Kwalitatief onderzoek
monomethode / multimethode / gemengde methode
4.7 Tijdshorizonten
Dwarsdoorsnedeonderzoek
Longitudinaal onderzoek
4.8 Geloofwaardigheid
Betrouwbaarheid
subject- of deelnemersfout
subject- of deelnemersvertekening
waarnemersfout
waarnemersbias
Validiteit
Generaliseerbaarheid
Logische sprongen en verkeerde aannames
Leave a Reply