Leerovereenkomst, status algemene leerdoelen

In de leerovereenkomst heb ik ook een aantal algemene leerdoelen opgesteld.
Fase 0: “Klassiek”
De cursus zoals deze de afgelopen jaren gegeven is. Uitgangspunt hierbij is instructie door een docent in de klas (Powerpoint presentaties)
en opgaven die thuis gemaakt worden en ingeleverd worden en nagekeken worden.


Fase 1: “Flipped classroom, ad hoc”
De cursus zoals die vanaf februari 2013 wordt aangeboden. Uitgangspunt is de flipped classroom, waarbij de theorie dmv filmpjes wordt aangeboden  en in de klas in groepjes aan opgaven gewerkt wordt. Edmodo wordt gebruikt om de studenten toegang tot de filmpjes te geven. Belangrijk hierbij is dat gecontroleerd kan worden of de studenten ook daadwerkelijk de filmpjes bekeken hebben.N.B. De omschakeling van fase 0 naar fase 1 gebeurt tamelijk ad hoc, zonder diepgaande theoretische onderbouwing. Uitgangspunt is meer, klinkt goed, laten we het dan ook maar proberen. “Learning by doing”


Fase 2: “Flipped classroom, geoptimaliseerd”
Op basis van een evaluatie van fase 1 en verdere theoretisch verdiepingen optimaliseren van de cursus. Deze geoptimaliseerde cursus wordt februari 2014 aangeboden


Fase 3: “Flipped classroom , plaats onafhankelijk”
Studenten komen niet meer fysiek in een klas bij elkaar, maar in een virtuele wereld. Hiermij is de cursus plaats onafhankelijk geworden.

 

Status:Fase 0 en Fase 1 zijn uitgevoerd. Zie website flipped classroom. Studenten waren tevreden en docent wat tevreden met rendement. Er kan nog veel verbeterd worden. Edmodo is uiteindelijk niet gebruikt, studenten zijn dus niet gecontroleerd op het bekijken van de filmpjes. De reden om geen gebruik te maken van edmodo, is dat het weer een volgend systeem is waarop ingelogd moet worden. Ik heb duidelijk de keuze gemaakt dat al het materiaal vrij toegankelijk moet zijn. Geen afgesloten omgevingen.


Met de uitvoering van LA5 (oefening in virtuele wereld) en LA2 (herontwerp) zal de course geoptimaliseerd worden. ID model hierbij is het Ten Steps model:
Merriënboer, J. J. G. van, & Kirschner, P. A. (2013). Ten steps to complex learning: a systematic approach to four-component instructional design. London: Routledge. Retrieved from www.itunes.apple.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.