Valcke thema 12 Begrippenlijst
Motivatie en leren
Affect volgens de attributietheorie 602 |
Affectieve variabelen 610 |
Angst 611 |
Antecedenten 599-600 |
Arousal 592,613 |
Attributiebias 621 |
Attributies 598 |
Attributietheorie 598 |
Autonomy volgens de zelfdeterminatietheorie 606 |
Belang (van een taak) 594 |
Beliefs 593,595,615 |
Competence volgens de zelfdeterminatietheorie 606 |
Connectionisme en motivatie 591 |
Consensus van attributies 601-602 |
Consistentie van attributies 601-602 |
Controle van attributies 601 |
Controleerbaarheid van attributies 602 |
Dimensies in attributies (stabiliteit, |
locus ervan en mate controle) 601 |
Disinhibitie van gedrag 603 |
Doelen in expectancy-value theorie 595 |
Doelgerichtheid van motivatie 589 |
Expectancy 594, 602 |
Expectancy-value theorie 594 |
Expectation volgens de Social Cognitive Theory 603 |
Expectations/expectancies volgens |
Externe sociale en culturele setting 597 |
Extrinsieke motivatie 606 |
Gender bias 600 |
Importance (van een taak) 594 |
Ingeschatte kost (van een taak) 595 |
Inhibitie van gedrag 603 |
Inhibitietheorie bij wiskundeangst 611,613 |
Interferentiemodel bij wiskundeangst 613 |
Interne processen volgens de attributietheorie 596 |
Intrinsic value (van een taak) |
Intrinsieke motivatie 606 |
Inverted U-relatie bij angst/stress 611 |
Invloed van motivatie op gedrag: selectie, doorzetting, intensiteit, verder zetten 589 |
James-Lange theorie 591 -592 |
Law of effect 591 |
Law of readiness 592 |
Learned helplessness 599 |
Locus bij attributies 601 |
Locus of control 609 |
Modeleren/modelleren 603 |
Motivatie 589 |
Motivationele opvattingen 597 |
Nuttigheid (van een taak) 594 |
Observationeel leren 603 |
Omgevingsbepaalde antecedenten 600 |
Onderscheidend karakter van attributies 601 -602 |
Onderwijsopvattingen 617 -618 |
Ontwikkelingsgerichte opvatting 617 -618 |
Overdrachtsgerichte opvatting 617 -618 |
Perceptie moeilijkheid taak 595 |
Persoonlijke antecedenten 600 |
Processing efficiency theorie bij wiskundeangst 611 |
Reciprociteit – wederkerigheid 593 |
Reciprook model bij wiskundeangst 613 |
Relatedness volgens de zelfdeterminatietheorie 606 |
Response facilitation 603 |
Self concept/zelfconcept 598 |
Self-efficacy 602 |
Self-perception of competence 597 |
Social Cognitive Theory 603 -605 |
Stabiliteit van attributies 601 |
Teacher efficacy 615 |
Value van de taak 594 |
Volitie 590 |
Wederkerigheid – reciprociteit 593 |
Wil 590 |
Wiskundeangst 590,611 |
594 Zelfconcept/self concept 598 |
Zelfdeterminatietheorie 606 |
Leave a Reply