Feedback op product Maike, 29-10-2013

Feedback:

Wat betreft innovatie daarvoor heb ik zelf nog de volgende:

“Innoveren is dus vernieuwen en vernieuwen doe je door het bestaande op een slimme manier te decomponeren, te deconstrueren, in factoren te ontbinden om daarna vanuit het niets opnieuw iets te creëren of samen te stellen uit losse, oude en nieuwe elementen” (Weggeman, 2008, p.178). Kortom kan van alles zijn :-). Het lijkt mij duidelijk dat je met innovatie iets ten goede wil vernieuwen. Volgens mij een term waar je niet te veel energie in moet steken om die goed te definiëren.  Volgens mij geeft fullan ook niet echt een definitie van innovatie, bij hem wordt het dan change. Ook Valcke geeft volgens mij geen definitie van innovatie.

Welke ik wel goed vind van Fullan is : Volgens Fullan (2007, blz  30) is er sprake van onderwijskundige verandering indien (1) Er nieuw of aangepast lesmateriaal wordt gebruikt,  (2) Er gebruikt gemaakt wordt van andere onderwijsbenadering en (3) de opvattingen (belief) aangepast worden (t.a.p.) Om een innovatie te hebben moeten alle drie van toepassing zijn. Daarbij is vooral nr 3 belief een ingewikkelde maar een essentiële! Ik geloof zelf ook dat je een verandering van belief moet hebben om een werkelijke innovatie te bewerkstelligen. Anders wordt het zoiets van , vooruit we doen een ander trucje. Hoe ga je er dus voor zorgen dat de opvattingen van de docenten gaan veranderen, dat er een sheared meaning ontstaat en dat je dit ook kan meten. Of beseffen de docenten wel dat innoveren meer is dan alleen een ander systeem gebruiken?

Ik zou graag wat meer inhoudelijke informatie over de innovatie zelf willen lezen.  Ik zou graag zien hoe de zelfdeterminatie theorie (gaat toch om intrinsieke motivatie) als innovatie middel ingezet wordt. Ik heb nu daar nog geen beeld van.

Volgens Valcke (2010, p.606) behoort de zelfdeterminatietheorie tot de meest dominante theoretische onderbouwing betreffende extrinsieke en intrinsieke motivatie. Hierbij verwijst de intrinsieke motivatie naar het aanpakken van een taak, opdracht omwille van de taak zelf. Men wil de taak uitvoeren, men beleeft er plezier aan. Voor de intrinsieke motivatie binnen de zelfdeterminatie onderscheiden Ryan en Deci drie soorten behoeften:

  1. Beheersing (competence). ‘Ik wil mijn situatie beheersen’
  2. Erbij horen en verwantschap (relatedness).’Ik wil, dat anderen zien, dat ik mijn situatie beheers en dat ik samen met hen mijn situatie onder controle heb’
  3. Autonomy (autonomy). ‘Ik wil dit zelf kunnen doen. Ik wil mijn situatie zelf kunnen aanpakken’

(t.a.p.) Ik ben benieuwd hoe je dit als innovatie kan inzetten.

Het multidimensionale model van Standaar & Rozendaal is toch eigenlijk hetzelfde wat Fullan (blz 30, zie bovenstaande tekst) zegt of zit daar echt een verschil in?

Je stelt dat je volgens Fullan (blz 65) op twee manieren naar change kan kijken innovation-focused of capacity building. Waarbij capacity building volgens mij staat voor cultuurverandering en de steun hiervoor. Met zoveel mogelijk een sheared meaning creëren.  Weggeman noemt dit de collectieve ambitie. Capacity building is volgens mij zo’n engels woord welk makkelijk verkeerd te vertalen is.

Mijn idee, na het lezen van Fullan, is eigenlijk dat het vooral gaat om capacity building. Docenten moeten met elkaar op een positieve manier in gesprek komen en elkaar vertrouwen. Fullan (page 148): Developing Professional Learning Communities.There are five critical elements that underpin effective PLC: reflective dialogue, deprivatization of practice, collective focus on student learning, collaboration, and shared norms and values. Then they identify two major sets of conditions. One is “structural” – in particular, time to meet and talk, physical proximity, interdependent teaching roles, communication structures, and teacher empowerment and school autonomy. The other condition is “social and human resources”(culture).

Als doel staat er “Studenten in een gemotiveerde en zelflerende stand manoeuvreren.” als ik mij niet vergis geeft de INNOVATOR ergens ook aan dat hij wat van de studenten wil. Over dat doel zat ik wat te filosoferen (moet ik aan Johan overlaten).  Maar de innovatie moet toch eigenlijk om de docenten gaan. Door hun lesmateriaal, hun didactiek en door hun opvattingen raken studenten gemotiveerd. Het is wat vergezocht waarschijnlijk, maar je kan je afvragen of het slim is om de studenten te noemen in je doel. Het gevaar is dat straks de studenten de schuld krijgen als het niet lukt, terwijl een mislukking volgens mij per definitie aan de docent ligt! Hierover moet ik in mijn stuk ook eens goed nadenken.

Veel succes en plezier met het verder schrijven

Henk

 

Document maike conceptopzet-la3_versie_0-1_Maike

1 Comment on “Feedback op product Maike, 29-10-2013

  1. Hoi Henk, Dankjewel voor de feedback. Ik zal jouw input zeker verwerken en er ook Weggeman nog eens op naslaan! Ter info: bij de innovator leefde al heel lang de wens om zijn onderwijs eens aan te pakken. Kortgeleden kwam hij in aanraking met de ZDT en daardoor kwam hij op het idee bij zijn onderwijs in te spelen op de basisbehoeften uit de ZDT. De eerste resultaten zijn zeer positief! Maar om dit te verifiëren ga ik vragenlijsten uitzetten bij (onder anderen een aantal van zijn) studenten….
    Groetjes,
    Maike

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.